Załącznik do uchwały Nr / /19
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 2019 r.
Roczny Program Współpracy Gminy Hajnówka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2020 r.
- 1. Ilekroć w programie jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r., poz. 688 ze zm),
2) organizacji pozarządowej - należy przez to rozumieć podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
3) gminie - należy przez to rozumieć Gminę Hajnówka,
4) działalności pożytku publicznego - należy przez to rozumieć działalność społecznie użyteczną prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ustawy,
5) zadaniu publicznym - należy przez to rozumieć zadania, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, o ile obejmują zadania Gminy Hajnówka,
6) "Programie" - należy przez to rozumieć „Roczny program współpracy Gminy Hajnówka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2020 r.".
Rozdział 1.
Cel główny i cele szczegółowe "Programu"
- 2. 1. Głównym celem współpracy Gminy Hajnówka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy jest włączenie tych jednostek na zasadzie partnerstwa do działalności społecznie użytecznej, na rzecz pożytku publicznego, w realizacji zadań własnych gminy, w tym zadań publicznych ujętych w wieloletnich programach strategii długookresowych.
- Cele szczegółowe:
1) poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb społecznych mieszkańców Gminy,
2) wzmocnienie pozycji organizacji działających na terenie Gminy,
3) budowa społeczeństwa obywatelskiego i aktywizacja społeczności lokalnej,
4) umacnianie partnerstwa pomiędzy samorządem a organizacjami pozarządowymi,
5) integracja podmiotów realizujących zadania publiczne.
Rozdział 2.
Zasady współpracy
- 3. Niezmienne pozostają zasady współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi. Wzorem lat ubiegłych realizowana ona będzie na zasadach:
1) pomocniczości - polegającej na wspieraniu działalności organizacji pozarządowych oraz umożliwianiu im realizacji zadań publicznych,
2) suwerenności stron - oznaczającej, że Gmina i organizacje pozarządowe podejmując współpracę zachowują wzajemną autonomię i niezależność względem siebie,
3) partnerstwa - oznaczającej, że strony ustalają zakres współpracy, uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych i zadań, wypracowywaniu najlepszych sposobów ich realizacji, traktując się wzajemnie jako podmioty równoprawne w tych procesach,
4) efektywności - polegającej na wspólnym dążeniu Gminy i organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów do osiągania możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych,
5) uczciwej konkurencji i jawności - zakładającej kształtowanie przejrzystych zasad współpracy, opartych na równych i jawnych kryteriach wyboru realizatora zadania publicznego oraz na zapewnieniu równego dostępu do informacji.
Rozdział 3.
Zakres przedmiotowy
- 4. Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi jest:
1) realizacja zadań Gminy określonych w ustawach,
2) określanie potrzeb społecznych i sposobów ich zaspokajania,
3) podwyższanie efektywności działań kierowanych do mieszkańców Gminy.
- 5. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi jest prowadzenie przez nie działalności pożytku publicznego na terenie Gminy lub na rzecz jej mieszkańców.
Rozdział 4.
Formy współpracy
- 6. Współpraca Gminy w sferze zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi ma charakter finansowy i poza finansowy.
- 7. Do współpracy o charakterze finansowym należy:
1) zlecenie realizacji zadań publicznych poprzez:
- a) powierzenie wykonania zadań publicznych i udzielanie dotacji ze środków budżetowych na sfinansowanie ich realizacji,
- b) wspieranie wykonania zadań publicznych i udzielanie dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
- 8. Z realizacji zadań określonych w pkt 1 lit a zasady kontroli wykonania powierzonego zadania oraz składania sprawozdań określają umowy zawarte z organizacjami pozarządowymi.
- 9. Formy współpracy poza finansowej:
1) o charakterze informacyjnym:
- a) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i zakresie współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków, a w szczególności o:
- projekcie budżetu Gminy na dany rok i zadaniach przewidzianych do realizacji na jego podstawie,
- zakresie podejmowanych działań na rzecz rozwiązywania problemów bezrobocia i tworzenia nowych miejsc pracy,
- konsultowanie projektów aktów normatywnych rady w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji,
- zapraszanie na sesje Rady Gminy i posiedzenia Komisji organizacji zainteresowanych problematyką ich działalności statutowej,
- tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów problemowych o charakterze doradczym lub inicjatywnym, składających się z radnych i przedstawicieli jednostek organizacyjnych Gminy Hajnówka oraz organizacji pozarządowych do rozpatrzenia określonych problemów. Ustalenie strategii i sposobów wspólnego działania bądź podjęcie określonej problematyki dla dobra pożytku publicznego,
2) o charakterze promocyjnym:
- a) promowanie i wspieranie działalności organizacji pozarządowych poprzez zapraszanie do udziału w posiedzeniach organów gminy, informowanie społeczeństwa o udziale tych organizacji w pracach na rzecz Gminy w lokalnych gazetach, publikacjach, tablicach informacyjnych,
- b) wspieranie inicjatyw organizacji na rzecz społeczności Gminy,
3) o charakterze organizacyjnym:
- a) umożliwienie organizacjom pozarządowym nabywania na preferencyjnych warunkach prawa użytkowania (dzierżawa, najem) nieruchomości (lokali) będących własnością Gminy dla celów prowadzenia działalności statutowej i potrzeb organizacji,
- b) pomoc w pozyskiwaniu sprzętu i wsparcia technicznego.
- 10. W realizacji programu uczestniczą pracownicy referatów oraz jednostki organizacyjne Gminy w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach swoich kompetencji określonych regulaminowo lub statutowo.
- 11. Ponadto samorząd będzie działał na rzecz ekonomii społecznej i będzie realizował współpracę w tym kierunku.
Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne.
- 12. Zadania publiczne Gminy, realizowane przy udziale organizacji pozarządowych mogą obejmować następujące sfery:
1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej w kierunku przeciwdziałania ubóstwu i społecznej marginalizacji, ochrony i promocji zdrowia obejmującej:
- a) przeciwdziałanie patologii społecznej,
- b) profilaktykę rozwiązywania problemów alkoholowych, reintegrację społeczną osób uzależnionych od alkoholu, przeciwdziałanie narkomanii HIV/AIDS oraz nikotynizmowi,
- c) prowadzenie edukacji zdrowotnej, profilaktyki dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
2) działania na rzecz osób niepełnosprawnych, a w szczególności dotyczące:
- a) wspierania aktywnych form rehabilitacji połączonej z wypoczynkiem,
- b) stwarzanie warunków do pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu kulturalnym, sporcie, rekreacji i turystyce,
- c) wyrównywania szans osób niepełnosprawnych w życiu społecznym,
- d) aktywizacji zawodowej, zatrudniania i przeciwdziałania skutkom bezrobocia wśród osób niepełnosprawnych,
- e) organizowania różnych form wspierania rodzin z dzieckiem lub dorosłą osobą niepełnosprawną,
3) nauka, edukacja, oświata i wychowanie obejmujące:
- a) organizację spotkań, seminariów dotyczących historii gminy i regionu,
- b) organizację konkursów przedmiotowych,
- c) wydawanie publikacji informacyjnych,
- d) wspomaganie rozwoju i uzdolnień dzieci i młodzieży,
- e) działania na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców Gminy poprzez udzielanie pomocy materialnej dla uczącej się młodzieży oraz wyrównywanie szans w dostępie do edukacji,
4) kultury i sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji poprzez:
- a) propagowanie aktywności twórczej artystów amatorów na terenie Gminy,
- b) organizację przeglądów imprez oraz innych form służących rozwojowi działalności kulturalnej i artystycznej,
- c) ochronę i popularyzację materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego regionów w tym zbiorów bibliotecznych oraz ochrony zabytków,
- d) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowanie tożsamości narodowej, polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- e) organizację integracyjnych imprez kulturalnych dla dorosłych, dzieci, młodzieży i osób starszych.
5) kultury fizycznej i turystyki obejmującej następujące działania:
- a) organizowanie przedsięwzięć i programów w zakresie usportowienia dzieci i młodzieży oraz osób połnoletnich poprzez prowadzenie zajęć szkoleniowych w zakresie różnych dyscyplin sportu, mających na celu przygotowanie zawodników klubów i stowarzyszeń do rywalizacji sportowej, w tym udziału w organizowanych przez związki sportowe rozgrywek ligowych, turniejach i zawodach,
- b) organizowanie imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych dla dzieci i młodzieży w czasie ferii zimowych i letnich,
- c) organizowanie imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych dla mieszkańców gminy,
- d) organizowanie imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,
- e) organizowanie dla dzieci i młodzieży szkolnej pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych w zakresie różnych dyscyplin sportu młodzieżowego,
- f) nowatorskie i innowacyjne projekty mające na celu upowszechnianie rozwoju sportu, turystyki i rekreacji,
6) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, w ramach których przewiduje się:
- a) organizację konkursów o przyrodzie oraz działalności w zakresie estetyki Gminy,
- b) organizowanie imprez wyjazdowych w ramach działań proekologicznych na terenie BPN,
- c) realizację przedsięwzięć mających na celu ochronę przyrody oraz ochronę zwierząt,
7) promocji zatrudnienia i aktywności zawodowej osób pozostających bez pracy poprzez kształtowanie aktywnych grup docelowych poradnictwa życiowego i terapii oraz wyrównywania szans w dostępie do informacji, usług i poradnictwa.
Rozdział 6.
Okres realizacji "Programu"
- 13. Roczny Program współpracy Gminy Hajnówka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie obowiązuje od 1.01.2020 r. do 31.12.2020 r.
Rozdział 7.
Sposób realizacji "Programu"
- 14. Cele zawarte w "Programie„ realizowane są przez:
1) równy dostęp do informacji oraz wzajemne informowanie się podmiotów Programu współpracy o planowanych kierunkach działania i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
2) wspieranie lub powierzanie zadań publicznych oraz realizację umów o wykonanie inicjatywy lokalnej - na zasadach określonych w ustawie,
3) współpracy na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności,
4 )udział organizacji w działaniach programowych Gminy,
5) promocję działalności organizacji.
- 15. Za przebieg "Programu" zgodnie z jego założeniami, ze strony samorządu, odpowiadają:
1) Rada Gminy i jej komisje - w zakresie wytycznych polityki społecznej i finansowej Gminy, nawiązywania merytorycznej współpracy z organizacjami,
2) Wójt Gminy - w zakresie realizacji wyżej wymienionej polityki, dysponowania środkami w ramach budżetu,
3) Komisje konkursowe powołane w celu przeprowadzenia konkursu na dotacje z budżetu Gminy na realizację zadań Gminy w 2020 roku,
4) komórki organizacyjne - stanowiska Urzędu Gminy w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, zgodnie z zapisami obowiązującego Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Hajnówka ,
Rozdział 8.
Wysokość środków planowanych na realizację "Programu"
- 16. 1. W zakresie wyżej wymienionych zadań przyjmuje się jako priorytetowe celem dofinansowania takie działania w ramach, których organizacje pozarządowe pozyskują środki na ich realizację ze źródeł zewnętrznych przystępując do opracowania projektów, w tym unijnych, na zapewnienie wkładu własnego.
- Finansowanie zadań o jakich mowa wyżej następować będzie w formach i przypadkach przewidzianych przepisami prawa. Planuje się łącznie na realizację Programu w 2020 r. przeznaczyć 3.000 zł.
- Wysokość środków budżetowych przewidzianych na realizację zadań programowych, a w szczególności na zlecenie zadań gminy organizacjom określa uchwała budżetowa na dany rok.
- Przekazywanie środków nastąpi po zawarciu umowy na realizację zadania publicznego.
- Organizacja pozarządowa otrzymująca środki finansowe zobowiązana jest do zamieszczenia w swoich materiałach informacyjnych zapisu o finansowaniu bądź dofinansowaniu z budżetu Gminy.
Rozdział 9.
Sposób oceny realizacji "Programu"
- 17. 1. Wójt dokonuje kontroli i oceny realizacji zadań zleconych organizacjom pozarządowym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego na zasadach określonych ustawą.
- Sprawozdanie z realizacji "Programu" Wójt Gminy przedłoży Radzie oraz opublikuje w Biuletynie Informacji Publicznej nie później niż do 31 maja 2021 r.
Rozdział 10.
Sposób tworzenia "Programu" oraz przebieg konsultacji
- 18. 1. Przygotowanie Programu obejmuje realizację następujących działań:
1) opracowanie projektu Programu z uwzględnieniem propozycji zgłoszonych przez przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów,
2) skierowanie projektu Programu do konsultacji za pomocą pisemnego przyjmowania uwag i wniosków na f
3) rozpatrzenie opinii, uwag i propozycji złożonych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty podczas konsultacji,
4) przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu uwzględniającego wynik konsultacji,
5) podjęcie przez Radę Gminy uchwały przyjmującej Program.
Rozdział 11.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
- 19. 1. Komisja konkursowa i jej Przewodniczący powoływana jest zarządzeniem Wójta Gminy Hajnówka, niezwłocznie po zamknięciu konkursu ofert.
- W skład komisji wchodzą:
1) przedstawiciele organu wykonawczego,
2) reprezentant organizacji pozarządowych.
- W składzie komisji mogą również zasiadać, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
- Komisja konkursowa działa w oparciu o właściwe ustawy oraz zasady: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Wykonuje stosowne prace nad projektem i ostateczną wersją programu współpracy.
- O środki w ramach współpracy mogą ubiegać się wyłącznie organizacje prowadzące działalność dla mieszkańców Gminy Hajnówka, które zaspokajają ich ważne potrzeby. Jest to podstawowe kryterium decydujące o udzielaniu przez Gminę wsparcia dla organizacji.
- Ogłoszenie o konkursie zgodnie z ustawą zostanie zamieszczone na tablicy ogłoszeń, w Biuletynie Informacji Publicznej, stronie internetowej Gminy Hajnówka www.gmina-hajnowka.pl.
Rozdział 12.
Postanowienia końcowe
- 20. Zmiany niniejszego "Programu" wymagają formy przyjętej do jego uchwalenia.
- 21. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym „Programie" zastosowanie mają odpowiednio przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o finansach publicznych, ustawy o zamówieniach publicznych oraz ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego.